Narratief cliëntervaringsonderzoek

De gebruikswaarde van traditioneel cliënttevredenheidsonderzoek is voor veel gemeenten beperkt. SenseGuide ontwikkelde voor de gemeente Apeldoorn een andere manier om cliëntervaringsonderzoek te doen. En ook voor jeugdzorgorganisatie Levvel voerden we op een narratieve manier cliëntervaringsonderzoek uit.

Sinds 2016 was het cliëntervaringsonderzoek Wmo (CEO Wmo) ingericht rond een standaardlijst van 10 vaste vragen. De gebruikswaarde van deze manier van onderzoek blijkt volgens Verwey Jonker echter beperkt. Het levert gemeenten te weinig kennis en informatie op om lokaal ‘te leren en te verbeteren’. Sinds 2021 hebben gemeenten daarom de ruimte om hun cliëntervaringsonderzoek (CEO Wmo) in het kader van de Wmo 2015 anders in te richten. Gemeenten kunnen nu, binnen dezelfde wettelijke kaders, ook andere onderzoeksaanpakken kiezen, die beter aansluiten bij hun eigen kennis behoefte.

Maatschappelijke impact WMO-voorzieningen

SenseGuide verrichte twee onderzoeken naar de maatschappelijke impact van het beleid in het kader van de Algemene WMO-voorzieningen en Jeugd in Apeldoorn. Onder beide onderzoeken lag de behoefte om ‘anders’ te verantwoorden, om zo objectief mogelijk het kwalitatieve aan het kwantitatieve te koppelen: werken met cijfers én verhalen.

De bedoeling en praktijk van jeugdzorg

In de jeugdzorg spelen vaak meerdere problemen die zich opstapelen en aan verandering onderhevig zijn. Dit maakt het lastig om te evalueren of beleid ook daadwerkelijk werkt zoals het bedoeld is. SenseGuide verrichtte daarom in opdracht van Spirit Jeugdzorg onderzoek naar de werking van trajectbegeleiding van jongeren in een kwetsbare situatie.

Neem contact op

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op. Of bel ons op +31 6 3190 2336

Naam

Telefoonnummer

E-mailadres

Vraag of opmerking