Ons verhaal

SenseGuide is ontstaan vanuit eigen managementervaring en de behoefte aan nieuwe instrumenten om beter om te gaan met de toenemende complexiteit in samenleving en organisatie. Onze drijfveer is een natuurlijke nieuwsgierigheid naar waarom de dingen gaan zoals ze gaan. We vinden inspiratie in de meest complexe uitdagingen in samenleving en organisatie. We hebben een sterke basis in onderzoek, management en managementadvies. We zetten multidisciplinaire vaardigheden in de strategie- en besluitvormingscyclus in: van probleemidentificatie via onderzoek naar monitoring, evaluatie, leren en ontwikkelen.

Als alles in cijfers wordt uitgedrukt, verleert de mens het proeven, het verwoorden van de gelaagdheid van de wereld

Lammert Kamphuis, filosoof

Vooruitkijken en verantwoorden met verhalen

Door Dave van Mourik

Hoe kun je beslissingen nemen die recht doen aan de complexe werkelijkheid en zodoende echt impact hebben? Dat is de vraag die me dagelijks bezighoudt.

In mijn vorige baan als innovatiemanager lieten we ons vaak door cijfers leiden. Hoewel het makkelijk communiceert en ze ook goed te gebruiken zijn voor doelstellingen, dragen cijfers maar weinig bij aan ons begrip van de continu veranderende drijfveren, voorkeuren en verlangens van mensen. Hoe konden we vooruitkijken in onzekere omstandigheden en toch goed onderbouwde keuzes maken?

Het gedachtegoed van David Snowden bracht voor mij in 2011 de ommekeer. Ineens zag ik hoe we een cultuur van innovatie kunnen creëren. Hij geeft handreikingen zonder de complexe werkelijkheid geweld aan te doen.

Er viel een last van mijn schouders, omdat ik nu ik beter kon uitleggen hoe we konden omgaan met onvoorspelbaarheid en onzekerheid. Via ons nieuwe bedrijf SenseGuide gingen we aan de slag met verhalen verzamelen in plaats van cijfers. Verhalen van mensen leveren de levensechte ingrediënten, onze software geeft inzicht in de grote patronen.

Samen geven deze big narratives een genuanceerd beeld van verleden, heden en toekomst. Hiermee helpen we beleidsmakers, beslissers en programmaleiders om strategische besluiten te nemen en beleid te evalueren.

Als ervaren gids help ik jouw organisatie om de werelden van praktijk en beleid bij elkaar te brengen, zodat jullie beter onderbouwde beslissingen nemen. We leggen verbindingen tussen beleidsmakers en hun doelgroepen. Daarmee ontstaan vaak nieuwe perspectieven en hoogwaardige inzichten die eerder over het hoofd zijn gezien.

Making sense, op basis van echte verhalen.

Dave van Mourik

Dave van Mourik (1969) is oprichter en managing partner van SenseGuide. Tussen 2005 en 2012 was hij manager bij energiebedrijf Alliander en leerde werken met verhalen, sensemaking en het Cynefin framework. Sinds 2012 begeleidt hij met deze methodes diverse organisaties bij maatschappelijke en organisatorische vraagstukken.

Gijswim de Haas

Gijswim de Haas (1962) is associate partner van SenseGuide. Gijswim heeft Bedrijfskunde gestudeerd aan de Radboud Universiteit. Hij heeft meer dan 30 jaar ervaring met netwerkregie en het doorgronden van complexe vraagstukken in samenleving en organisatie. Met die expertise legt hij de verbinding tussen jouw vraagstuk en onze methodologie.

Gijs Berendse

Gijs Berendse (1995) is associate consultant bij SenseGuide. Gijs is socioloog, afgestudeerd aan de Universiteit Leiden. Zijn specialisatie ligt in kwalitatief onderzoek (etnografie) en thematische analyse en het daarmee begrijpen van andere ‘leefwerelden’. Hij heeft veel ervaring met het interviewen van mensen uit ‘probleemsituaties’ en conflictgebieden over traumatische ervaringen.

Sedjro Mensah

Sedjro Mensah (1978) is associate consultant bij SenseGuide. Sedjro is afgestudeerd in geschiedenis en kunstgeschiedenis aan de Sorbonne Universiteit in Parijs. Sedjro spreekt vloeiend Frans, Engels en Duits. Hij is een ervaren consultant op het gebied van inclusieve marktontwikkeling en artificial intelligence in West-Afrika.

Neem contact op

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op. Of bel ons op +31 6 3190 2336

Naam

Telefoonnummer

E-mailadres

Vraag of opmerking