Wat is SenseMaker?

SenseGuide maakt gebruik van SenseMaker software. Software die van origine ontwikkeld is voor sensemaking. Dit bevat onder meer detectie van zwakke signalen: vroegtijdig duiden van kansen en bedreigingen wanneer indicatoren nog moeilijk zijn waar te nemen en te begrijpen. De software wordt inmiddels al meer dan 20 jaar wereldwijd toegepast in diverse sectoren en beleidsterreinen.

De voor- en nadelen van kwantitatief en kwalitatief onderzoek

Wanneer je wil onderzoeken wat onder mensen leeft bijvoorbeeld om de maatschappelijke impact van beleid te evalueren, dan zijn er twee basiskeuzes:

  1. Je doet een enquête, waarbij veel respondenten eenvoudige antwoorden geven (aankruisvakjes, rangschikkingsscores, enz.).
  2. Je houdt interviews of een groepsgesprek, waarbij een kleiner aantal respondenten gedetailleerde, contextrijke antwoorden geeft op open vragen.

Beide methoden hebben zeer duidelijke voor- en nadelen:

Informatie uit enquêtes is eenvoudig te verzamelen en te verwerken. Het levert mooie grafieken en statistieken op. Maar krijg je ook daadwerkelijk inzicht in wat onder de mensen leeft? Begrijpen we de complexe ervaringen van onze doelgroep beter als we hen alleen vragen wat wij graag willen weten?

Informatie uit interviews of een groepsgesprek biedt een diepgaande en holistische benadering van een onderzoeksvraag. Maar hoe vind je patronen in zo'n enorme hoeveelheid ongestructureerde informatie? En hoe objectief en generaliseerbaar zijn de resultaten?

Het punt is dit:

Cijfers zonder verhalen om ze te ondersteunen zijn objectief, maar niet overtuigend. Verhalen zonder cijfers zijn overtuigend, maar niet objectief. We moeten daarom beide soorten gegevens in samenhang combineren, zodat de resultaten uit kwantitatief onderzoek niet leiden tot aannames in kwalitatief onderzoek.

SenseMaker® combineert het beste van beide werelden

Uit de cognitieve psychologie weten we dat mensen een voorkeur hebben voor grote hoeveelheden gefragmenteerde informatie om de werkelijkheid te begrijpen. Als mensen houden we van rommelige samenhang. Daarom spenderen we veel tijd op social media. 

Met het SenseMaker softwareplatform verzamelen we korte verhalen (micro-narratieven) in geschreven of gesproken vorm. Foto's en tekeningen werken ook. Hoe meer fragmenten, hoe beter – want elk verhaal biedt een ander perspectief. En we willen zoveel mogelijk verschillende perspectieven!

Maar hoe kunnen we deze enorme hoeveelheden gefragmenteerde verhalen begrijpen? Als we experts en onderzoekers de data laten interpreteren, introduceren we ongewenste filters en bias.

Het antwoord is om respondenten voor zichzelf te laten spreken. Ze weten namelijk zelf wat ze belangrijk vinden aan hun verhaal of foto. En dus vragen we ze om hun verhalen te duiden. Zo fungeren respondenten ook als experts en onderzoekers. 

Het resultaat van dit proces is kwalitatieve informatie. Geïndexeerd door de doelgroepen zodat er kwantitatieve gegevens naar voren komen. Zonder enige externe interpretatie!

Uit- en inzoomen met kwantitatieve en kwalitatieve data

Er is een groot voordeel van het ontbreken van een tussenlaag tussen de ruwe verhalen en de interpretatie van experts of onderzoekers. Namelijk dat beleidmakers eerst naar kwantitatieve patronen kunnen kijken. Daarna kunnen zij direct kijken naar de verhalen die deze patronen vormen. Hierdoor kunnen beleidmakers de kwantitatieve trends begrijpen door naar de onderliggende kwalitatieve gegevens te kijken. Natuurlijk kan je een verhaal ook voor communicatie gebruiken. Een verhaal is namelijk een krachtige illustratie van belangrijke inzichten of projectresultaten.

Omdat we ook eenvoudige meerkeuzevragen stellen om verhalen of respondenten te categoriseren, kunnen we allerlei statistieken leveren en analyses maken. We kunnen verhalen filteren en categoriseren om groepen, attitudes en intenties te contrasteren en te vergelijken. Allemaal vanuit dezelfde gegevens en zonder dat er 'experts' bij betrokken zijn.

Neem contact op

Contactformulier

Vul onderstaand formulier in en we nemen zo spoedig mogelijk contact op. Of bel ons op +31 6 3190 2336

Naam

Telefoonnummer

E-mailadres

Vraag of opmerking